Tarján András blogja

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Friss topikok

  • Fülig José: "Európa! Nem vesznek el tőlem!" akarsz fogadni...? (2020.12.08. 17:42) Rigó
  • gigabursch: Az a blogger, aki Brendel Mátyást nem takarítja ki a blogjáról, annak komoly bajai vannak. Segítek... (2020.10.06. 12:05) Bringa
  • Kovacs Nocraft Jozsefne: @wolves84lb: :) (2018.10.30. 13:34) Rémálom
  • Venlo: A Palatinus házak központi fűtési módozatáról jutott eszembe: a fürdőszobák melegvize is a Margits... (2018.03.21. 05:54) Palatinus házak

Ferenczi Krisztina

2015.07.21. 17:06 | tarjanandras | Szólj hozzá!

Ferenczi Krisztinával a Belvárosi Liberális Klubban beszélgettem két évvel ezelőtt. Beszélt mint színésznő, újságíró, és főleg mint közéleti harcos. Csillag Ádám felvételt készített. Ennek a felvételnek az írásos változata következik.

taf.jpg

  • Én: Szeretettel köszöntünk. Kérlek, amit akarsz, mondj el az életeddel kapcsolatban. Krisztina színésznő, aki többek közt játszotta Anna Kareninát, Pollyt, és ha jól tudom utoljára Szegeden voltál, ahonnan Ruszt Józseffel, és többekkel együtt távolítottak el.

FK: Ezt a politikának „köszönhettük”. Harminc év után egyik napról a másikra utcára tettek. Jött valami pártkáder, aki szakmailag a Ruszthoz semmiképp nem volt mérhető. Ez a rendszerváltás hajnalán történt, Komócsin volt a párttitkár. Ruszt bűne az volt, hogy az országgyűlési választásokon szembe mert szállni a rettegett Komócsin elvtárssal. Nem mesélem hosszan a történetet, harmadik gyermekem akkor született, így képtelenség volt, hogy akkor elkezdjek pendlizni. Visszaköltöztünk Pestre.

  • - Hogy hívják a gyermekedet?

FÁ: Krámer Lili, aki azóta megnőtt. De visszatérve, Pesten nem volt semmilyen érdekes színészi feladat. Akkor megírtam az első könyvemet (első férjéről a színész Timár Béláról) közben cseperedett a Lili. Egyik nap megláttam, hogy a Magyar Hírlapban újságíró tanfolyamot hirdetnek. Beálltam a sorba, és ott ragadtam. Gyorsan megtaláltam a legnehezebb témákat. Amikor a Magyar Hírlap megváltozott gyorsan kirúgtak, és átmentem a Népszavához.

  • Valami olyat olvastam rólad, hogy elküldtek egy sajtótájékoztatóra…

FK: nevet

  • Hogy volt ez? Hogy jöttél vissza onnan?

FK: Először is, hogy egy gyakornokot elküldenek sajtótájékoztatóra, ez természetes dolog. Egy flekket, 1700 leütést kértek. Bölcsészkart is végeztem, talán írni is tudtam. Először visszajöttem egy kistáskányi papírral, aztán egy bőröndnyivel, végül egy kerekes kocsival. Én mindig arra voltam kíváncsi, ami mögötte van. Amit a sajtótájékoztatón mondanak az nem nagyon érdekes. Mindig jött hozzá újabb és újabb információ, én meg elkezdtem kirakni a puzzlet.

  • Mi volt az első, amire „rájöttél” és nyilvánosságot is kapott?

FK: Hú most megfogtál, nagyon rossz az ilyen memóriám. Ez 20 éve volt. Inkább arra emlékszem, hogy kaptam egy Sorostól egy ösztöndíjat, hogy írjak a médiatörvényről egy tanulmányt (Előjáték a sajtószabadságról) . A rendszerváltás utáni első médiatörvény teljes dicsőséges előkészítése és teljes bukása a parlamentben, mert a pártok nem tudtak megegyezni. Az elbukott, és ezt a sajtó a mai napig nyögi ennek következményeit.

  • Vágjunk bele a közepébe: vörös iszap, aranyiszap.

FK: Ezt is elkutattam egy jó ideig szintén. Ott egy falatnyi információm volt tavaly nyáron, amiről kiderült, hogy nem is igaz. De azon a szálon elindultam, és addig mentem, amíg igazakat nem találtam. Valahonnan dolomitot szállítottak, aztán váltottak, hogy 46 kilométerrel távolabbról kell szállítani. De miért? Kiderült, hogy ez egy Simicska cég. Nyilván így olcsóbb volt! Aztán kiderült, hogy a segítségül küldött 200, vagy 10000 forintokat szépen lenyúlta a kormány. Aztán megjelennek különféle „segítők”, akik emlékparkot akarnak építeni (Lévai Anikó), holott a helyieknek ez eszükbe sem jut. Persze lesz benne egy csomó kő, meg természetesen egy kereszt. Túl sok hasonlót találtam a vörös iszap körül. A helyieknek elég volt a saját tragédiájuk, hiszen tíz ember meghalt, ilyen segítségre nem volt szükségük. Azt látták, hogy folynak a milliárdok, csak éppen azt nem kérdezték meg tőlük: veled mi van öreg, te mit akarsz? Végül azt mondták, ez nekik vörös iszap, néhánynak aranyiszap volt.

  • Tehát voltak nyertesei a tragédiának. Mi ennek a módszertanára vagyunk kíváncsiak! Azt mondtad, kaptál egy hamis információt, és akkor mit csináltál? Beültél az autóba, és…

FK: Nem! Próbáltam egy kicsit többet megtudni, hogy ezeket ki mondta nekik. Végül valaki említett egy nevet, akinek vannak információi. De kiderült, hogy az illető nem akar velem szóba állni. Mondom neki, ez az ön érdeke lenne, hiszen cserbenhagyták. Neki a közelben volt bányája. Felkészült, aztán egy hónap múlva cserbenhagyták. Aztán azt mondta, ha lejön, akkor mutatok olyat, amit még sosem látott. És ott az volt a marha nagy titok, ami három hónapja fönn volt a neten, hogy mutatott egy szakértői véleményt.

Közben én, sűrűn leveleztem kormányzati szervekkel. Bombáztam őket, hogy ez miért akadt meg? És akkor az egyik elárult egy kicsit, és akkor eljutottam Simicskához. Erre meg nem volt ésszerű magyarázat, ha valamit megvehetsz a szomszéd közértben, miért mész száz kilométereket?

Szóval találok egy szálat a szénakazalban, és azt addig húzom, tisztítom, amíg az bizonyítható ténnyé nem válik. Ehhez kellenek a kormányzati információk, meg egy beszélgetés egy bácsikával a vasútállomáson. Ez utóbbi nagyon informatív. Sokan nagyon félnek erről beszélgetni. Soha nem lehet előre látni mikor jutok használható információhoz.

  • Szóval odamész a bácsihoz az állomáson, hogy Ferenczi Krisztina oknyomozó újságíró vagyok. Szeretnék néhány kérdést feltenni.

FK: Nem. A bányatulajdonosnak természetesen ezt mondom, de ha Jani bácsi ott ül, akkor csak beszélgetünk. Természetesen őt nem használom fel.

  • Simicskával találkoztál?

FK: Nem, de a Simicska egyszer a Magyar Hírlapban1 írt egy édes levelet. Azt írta, hogy ez nagyon jó lesz Krisztina, de rendelnék hozzá egy mosolygóst. Aztán soha többet nem reagált.

1 A Magyar Hírlap a ’90-es évek elején liberális orgánum volt. Az új Magyar Hírlap 2006 novemberében indult azt követően, hogy új tulajdonosa lett Széles Gábor személyében a napilapnak, aki megváltoztatta a lap addigi liberális profilját és konzervatívvá (?) alakította

  • A kormányzati tényezők formálisan együttműködők?

FK: Kénytelenek, próbálnak nem választ adni, de tájékoztatási kötelezettségük van. Ezt próbálják megúszni, de tudják, hogy perelni lehet őket. Kolontár ügyében körbe-körbe küldözgettek (mutatja), illetékességre hivatkozva. Én ebben a küldözgetésben csipegetem fel az információ morzsákat. Aki kiadta a megrendelést a Simicska cégének, azt nyilatkozta, hogy neki ahhoz semmi köze. Ahogy, így küldözgettek összegyűlt annyi morzsa, hogy végül lett belőle egy kenyér.

  • Most aktuálisak a föld ügyek. A konkrétumoktól eltekintve mit jelent a föld ügy? Ha röviden összefoglalnád.

FK: Meghirdetett az állam húsz évre egy csomó földbérletet, nem licittel, fix árral. Ez a nyertesek számára azt jelenti, hogy a birtok, ha hozzá sem nyúlnak felveszik a támogatást, már busásan megéri. Ha még gazdálkodnak is rajta, akkor óriási hasznot hozhat. A Fidesz hatalomra jutása előtt azt hirdette, hogy ő a családi gazdálkodás pártján áll, a vidéki gazdák azt hitték a Fidesz győzelmével itt a lehetőség.

Aztán pályáztak, nem kis pénzért. Volt, aki félmillió forintot hagyott ott, és egy talpalatnyi földet nem kapott.

  • Nem jár vissza?

FK: Nem. Körülbelül 70 százalékban mutatható ki, hogy Fidesz közeliekhez kerültek a földek. Vannak vidékek, ahol elterjedt az emberek közt, hogy nem érdemes pályázni, mert úgysem nyernek. Vannak, akik mégis megpróbálják. Beszéltem fiatalokkal, akik nagyon komoly munkát nyújtottak be. Ezek igazi intellektuális teljesítmények, és ők se nyertek. Nagyon szomorú, hogy sokaknak le kell az állatait ölni, mivel nem jutottak legelőhöz, kaszálóhoz, ahol a takarmányt megtermelték volna. Amit ő eddig használt, azt az állami földbérleten keresztül másnak adták. Onnan neki el kell takarodnia! Ez most súlyos családi tragédiákat okoz. A Fidesz úgy gondolja, hogy ez politikailag megéri, mert így sok tízezer hektárt juttatott a híveinek. Szerintem ez nem fogja megérni nekik, mert vidéken sokkal érzékenyebbek az emberek a szomszéd bajára is. Azt tapasztalom, aki nem pályázott és nem járt pórul, az is háborog azon, hogy „a Janit most tönkretették”. Jobban belerázkódik a vidék ezekbe a nagyon igazságtalan történetekbe. Ma olvastam a HVG-ben Ángyán nyilatkozatát, hogy valamit változtatni fognak.

  • Te ismered Ángyánt?

FK: Nem, de egy „ősnaív”, de én is az vagyok. Az a naivitás, hogy ezt Orbán így találta ki. Mert ha nem adja oda a földet a híveknek, akkor baj van.

  • Szerintem jó példa volt erre a Tokaj Sárazsadányi eset, hogyan fizetett Orbán a haveroknak és saját magának.

FK: A Kékesi Dezsőre gondolsz? Ő egy repatriált embere, aki most a Tisza- mentén pályázaton kívül nyert több ezer hektárt, ha jól emlékszem. Az másról szól. Ott arról, hogyan gazdálkodjunk az állam javaival a magunk hasznára. Kiderült, hogy volt ez a „nem jegyzőkönyv” ügy, amiben Orbán is benne volt.

  • Én ezt azért hoztam ide, mert az ott segédkező embereket is állami pozíciókkal fizették ki.

FK: A kormánybiztos nem vész el. Sorra osztogatják a funkciókat.

  • Mészáros Lőrinccel te beszélgettél?

FK: Csináltam vele egy félórás interjút. Nem láttad?

  • De. Éppen ezért, mert nem mindenkivel áll szóba.

FK: Megcsodálta a kis Renaultomat.

  • Kemény ember lehet, mert úgy kezdődik a riport, hogy „szarok rá”.

FK: Nem úgy kezdődik! Ez csak egy durva bulváros kiemelés a részemről. Az csak a vége: „Tudja mit Krisztina, szarok rá, szarok rá, hogy mit mondanak az emberek!”. Azt nem monda, hogy az emberek erősen meg vannak félemlítve.

  • Csak beismert valamit, amikor azt mondta, hogy lett volna jobb megoldás is.

FK: Nem, az nem arra vonatkozott. Azt a stadionra mondta, mert a terület fele az önkormányzaté, másik része magántulajdonban volt. Most feltettem a kérdést az MLSZ-nek, hogy ezeket a szerződéseket tegyék nyilvánossá. Kié lesz a stadion? A földtulajdonosé esetleg? Nem tudom leírni a képet, ami ott van! Épül a Makovecz épület, száll az emberek szájába a por. Mellettük meg a marhák legelnek. Munkagépek, Mercédeszek, vas, beton. Irgalmatlan pénz van benne!

  • Térjünk vissza a földekhez!

FK: Visszatérve a földekre, Mészáros Lőrincnek, bevallása szerint 100 hektárja van, ehhez most nyert 1400-t. Próbáltam kideríteni, hol helyezkednek el a pályázatra kiírt földek. Iszonyatosan nehéz, mert a térképek, melyek ezeket tartalmazzák, különböző méretarányban készültek, hogy minél nehezebben lehessen eligazodni. Ezt nyilvánossá kellene tenni, de ezt nem tették meg.

Nagy szerepe van a Felcsút környéki földek megszerzésében a Flier családnak. Flier János egy autó villamossági szerelő volt, aztán egyik napról a másikra negyven százalékos tulajdonos lett a Herceghalmi Állami Gazdaságban, az első Orbán kormány idején. Most a fia Flier Tamás csereberél földeket Lévai Anikóval. Amúgy Flier János felesége a Fidesz helyi elnöke és a Fidesz-KDNP polgármesterjelöltje volt a 2010. évi önkormányzati választáson.

  • Az eddigieken kívül miért éri meg földet bérelni? Mi lesz, ha a bérleti szerződés lejár?

FK: Ez nem probléma a kétharmadnak. Törvény születik, hogy a bérlőnek elővásárlási joga van. Így volt a tizenkét állami gazdaságnál is. Ezeket húsz éves halasztott hitelre kapták. Három évig nem kellett kamatot fizetni, aztán három százalékot, és az egészet fél áron kapták.

Közben Fazekas Sándor miniszter átad hét hektárt, a lakáj média kamerái előtt, valahol egy helyi gazdának, és megveregeti a saját vállát.

  • Mi a helyzet azokkal, akik nem kaptak földet?

FK: Tervezek egy térképet készíteni, melyből kiderül, hogyan kerítették körül azokat a kis parcellákat, amelyeken a többiek gazdálkodnak. Van olyan terület, amelyiket meg sem lehet közelíteni.

  • Hogyan lett Mészáros polgármester?

FK: Miután 2010-ben Varga György nyert Felcsúton, kitalálták, hogy akinek adótartozása van, nem lehet polgármester, így Vargát eltávolították, helyére került Mészáros. A Flier családot 88 hektárral és lányuk Vidékfejlesztési Minisztériumi állásával kárpótolták.

  • Itt a jövő társadalmi rétegződése a következő: nagybirtokosok, kisbirtokosok, jobbágyok?

FK: Abszolút. Ezeknek minden kell! Egy talpalatnyit nem hagynak másnak. Addig tekergetik a tulajdonost, amíg mindenéből kiforgatják. Ha magától nem adja, ráküldik az ÁNTSZ-t, APEH-t. Van ott egy öthektáros föld, ami most még nem az övék. Most itt borítékolom, hogy egy év múlva az övék lesz.

Eddig lehetett, propaganda szinten, mondani, hogy a magyar föld nem eladó. Mostantól vége a moratóriumnak. A magyar föld eladható.

  • Kaptál már fenyegetést?

FK: Azt nem, de mindig rám küldik a rendőröket. Egyszer majdnem kiesett a volán a kezemből, annyira röhögtem, mikor megláttam őket. A falu szélén egy csomó rendőr várt, meg a nagy mikrobusz. Azt hittem valami bűnözőt várnak. Kiderült, hogy engem. Vagy máskor, várok türelmesen az önkormányzatnál a nagy emberre. Megáll a yard és igazoltat. Holott már sokszor látott, igazoltatott, ismert.

  • Tavaly azt írtad, hogy most kell ordítani.

FK: Igen, amikor az Új Színházat odaadták Dörneréknek.

  • Szeretnél még színésznőként játszani?

FK: Persze! Ha jönne egy szerep, ami megtalál, nagyon szívesen. Én nem keresem a lehetőséget, nem úgy élek, hogy várom az alkalmat, de ha megtalál, akkor természetesen.

  • Milyen szerepre gondolsz?

FK: Bármilyenre, hiszen már nagymama vagyok, így széles a választék.

      - Ha 2014-ben kormányváltás lesz, akkor ezeket a panamákat fel lehet deríteni, változtatni lehet?

FK: Esély sincs a változtatásra, hiszen minden tisztességtelenség törvénybe van iktatva. Álmodozunk csak, hogy leleplezik, börtönbe jutnak. Erről ne is álmodozzunk. Mindenkit óva intek attól, hogy azt higgye, ebből nagy számonkérés lesz! „Eredmény”, ha ezt annak lehet nevezni, hogy hosszú ideig el kell viselniük az emberek megvetését. Ma is meg vannak győződve az igazukról, de félnek. Hiába mondom nekik, ha a magyar bíróságnál nem kapnak igazságot el kell menniük Strasbourgig.

  • Népszavazást kell kiírni, és bebizonyítani, hogy a kormány által hozott törvények erkölcstelenek, egy szűk réteg érdekeit szolgálják.

FK: Én ezt nem tartom reálisnak!

  • Krisztina egy hógolyót gurít, amelyik lavinává dagadhat. Ez a lavina, képzavarral élve elsöpri a demokráciát lebontó rendelkezéseket, és felépíti a jogállamot. Köszönjük.

A bejegyzés trackback címe:

https://tarjanandras.blog.hu/api/trackback/id/tr997644910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása