Tarján András blogja

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Friss topikok

  • Kovacs Nocraft Jozsefne: @wolves84lb: :) (2018.10.30. 13:34) Rémálom
  • Venlo: A Palatinus házak központi fűtési módozatáról jutott eszembe: a fürdőszobák melegvize is a Margits... (2018.03.21. 05:54) Palatinus házak
  • Venlo: Szomorúan egészítem ki a Gutenberg otthon egyik híres lakójáról szóló sorokat. Igen, Lechner Ödön ... (2018.03.10. 17:22) Gutenberg-otthon
  • MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes: @élhetetlen: Mi az én fogalmaim szerinti út szerinted? Te kiállsz a saját véleményed mellett? V... (2017.06.03. 08:00) KN
  • vanvelemenyem: @Annamária: "Vajon kiadják még Victor Hugot?" Nem, mert lezerjancsi sok evvel ezelott megasszonta... (2017.06.01. 17:45) Szégyellem magam

Az oktatásügy jövője a XIII. kerületben

2007.12.20. 10:00 | tarjanandras | Szólj hozzá!

Kerületünkben a 3-18 éves korosztály igényeit 14 óvoda, 13 általános iskola, valamint 4 önkormányzati fenntartású középiskola szolgálja.
 
A 2005 szeptemberi adatok alapján intézménytípusonként az alábbi létszámokkal:
 

Óvodák 2200 gyermek
Általános iskolák 5000 tanuló
Gimnáziumok 2400 tanuló
Összesen 9600 (a kerület lakosságának 10 százaléka)

 
Az utóbbi évtizedek demográfiai változása éreztette hatását kerületünkben is, a gyermeklétszám csökkenése csoportmegszüntetéseket és intézménybezárásokat „eredményezett”.
 
 
Újabbkeletű önkormányzati szándék az intézmények integrálása, kifejezetten takarékossági megfontolásból.
 
A deklarált cél, hogy az itt keletkező megtakarításokat az ágazatra fordítja az önkormányzat, csak részben valósult meg. A tiszteletre méltó erőfeszítések (ECDL és nyelvvizsga program, internet hálózat kiépítése) csak részben, és részlegesen elégítik ki az oktatás fejlesztésének követelményeit. Hiszen az előbbieket nem követte a belső infrastruktúra fejlesztése, a megfelelő csoportlétszámok kialakítása. A megszüntetésre ítélt intézmények fizikailag pusztulnak, holott ott még évekig folyik az oktatás.
 
A demográfiai apály módot nyújtott volna arra, hogy megszüntessük az egyes óvodákban tapasztalható zsúfoltságot, és segíteni, fejleszteni lehessen az iskolák önálló arculatának kialakítását.
 
Gondot okoz az is, hogy bár a kerület rendelkezik „Közoktatási Koncepció”-val, sőt minőségirányítási programmal, a kerület lakosai, az „iskolahasználók” nem tudhatják hol kerül sor visszafejlesztésre, esetleg iskola bezárásra. Az ilyen elképzelések szűk körben ismertek, ha egyáltalán…
 
Az intézmények felújítása sajátos ütemben folyik. Az észszerűség azt kívánná, hogy a felújítás az elhasználódás ütemét kövesse. Ez koránt sincs így. Az egyes felújítások hosszú időre elhúzódnak, pl. egy-egy három szintes iskolán három egymást követő éven át dolgoznak.
 
Az oktatási intézményekben színvonalas pedagógiai munka folyik. Valamennyi helyen kidolgozták, több, kevesebb önállósággal nevelési, pedagógiai programjaikat. Ez lehetőséget teremt arra, hogy sajátos arculatot öltsenek, az általános képzési feladatokat egyéni úton tervezzék meg, céljaikat így érjék el. Arra is mód nyílik, hogy az egyes iskolák kiemelten foglalkozzanak a tehetséges, illetve a sajátos nevelési igényű tanulókkal. Az ilyen iskolák számítástechnikai, nyelvi, sport, művészeti, néprajzi programmal rendelkeznek.
 
A már fentebb említett kerületi közoktatási koncepció, SWOT elemzésben értékeli az oktatás fejlesztést befolyásoló tényezőket.
Erősségnek emeli ki, a sajátos nevelési igenyű gyerekek számára biztosított kis létszámú osztályokat.
 
Lehetőségnek a szülők igényeihez való rugalmasabb alkalmazkodást.
Gyengeségnek, hogy kevés az integrált nevelést biztosító intézmény /fogyatékosok/.
Veszélynek, pedig azt, hogy folyamatosan csökken a gyerekek létszáma.
 
Az elemzést azonban nem kísérik következtetések, és ami nagyobb baj, intézkedések, sőt!
A kerület oktatáspolitikai helyzete alapvetően befolyásolja az itt élők életminőségét.
A közel 10 000 gyermek és tanuló családokban él, így a kerület lakosságának 30 százaléka van mindennapos kapcsolatban az intézményekkel.
 
Az SZDSZ felelőssége és feladata, hogy a felnövekvő generáció érdekében kerületünkben gyermekbarát oktatáspolitikát valósítson meg. Ez az oktatáspolitika nem lehet provinciális, nem szolgálhat PR célokat, és tovább kell, hogy lásson az orránál. A gyermekbarát, egyben szülő és jövőbarát is.
 
 
Az oktatásügy jövője
 
Kerületünk jövője a gyermekekben van. Ehhez kell alakítani oktatási elképzeléseinket. Lehetőséget kell biztosítani a képességek kibontakozásának, biztosítani kell az egészséges életfeltételeket, jövőképet kell mutatnunk.
 
A gyermekek nevelésének egyik alapvető feltétele a kiszámíthatóság. Az egészségesen fejlődő gyermek életének, jövőjének kiszámíthatónak kell lennie!
 
Ezt biztosítja a következetes oktatáspolitika. Most lehetőség van arra, hogy a meglévő struktúrát fejlesztve korszerű feltételeket biztosítsunk gyermekeinknek.
 
Néhány terület:
 
  • Informatikai eszköztár bővítése
  • Az intézmények észszerű felújítása
  • Balesetmentes és gyermekbarát környezet
  • Az iskolaszékek legyenek valódi partnerek
  • Az óvodai játszóudvarok európai színvonalra hozása
  • Akadálymentesítés valamennyi intézményben
  • Megszüntetjük a zsúfoltságot az óvodai csoportokban, és egyes iskolai osztályokban
 
 
A kerület oktatási szerkezetének alapvető hibája az un. körzeti rendszer. A gyermeket csak az az intézmény „köteles” felvenni melynek a körzetében lakik. Az önkormányzat szakosztálya, a népessegnyilvántartó adatai alapján meghatározza, hogy melyik iskola hány osztályt indíthat. Így csorbul a szabad iskolaválasztáshoz való jog.
 
Elsorvasztanak minőségi oktatást, nyújtó iskolákat, hiszen a statisztika szerint ott nincs gyerek, menjen, ahova akar!
 
Szűklátókörűségre vall az „idegen” kerületi gyerekek elűzése. Abban a kerületben ahol munkahelyek létesülnek, csak akkor fejleszthetünk dinamikusan, ha a munkahely mellett óvodát, iskolát is biztosítunk.
 
Megszüntetjük a körzeti rendszert, biztosítjuk a felvételt az ide jelentkezőknek. Az intézmények fejlesztésének legfontosabb feltétele a minőségi munka lesz! A kidolgozott mérési-értékelési rendszer erre jó alapot nyújt. Egyetértve a jelenleg érvényes közoktatási koncepció SWOT analízisével, így intézményeink valóban befogadók lesznek, a szülők partnerként beleszólhatnak az oktatás ügyeibe.
 

Programunk végrehajtása kerületünket a jövő kerületévé, gyermekbarát kerületté teszi.

 

Liberális Város, 2007. december

A bejegyzés trackback címe:

https://tarjanandras.blog.hu/api/trackback/id/tr86344590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.