Tarján András blogja

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

  • Fülig José: "Európa! Nem vesznek el tőlem!" akarsz fogadni...? (2020.12.08. 17:42) Rigó
  • gigabursch: Az a blogger, aki Brendel Mátyást nem takarítja ki a blogjáról, annak komoly bajai vannak. Segítek... (2020.10.06. 12:05) Bringa
  • Kovacs Nocraft Jozsefne: @wolves84lb: :) (2018.10.30. 13:34) Rémálom
  • Venlo: A Palatinus házak központi fűtési módozatáról jutott eszembe: a fürdőszobák melegvize is a Margits... (2018.03.21. 05:54) Palatinus házak

Újlipótvárosi esték

2009.03.17. 18:48 | tarjanandras | 11 komment

Tegnap este, vagy huszan, együtt gondolkodtunk arról, mi okozza a rasszizmust, hova vezetett a gyűlöletbeszéd. Miért kell egy társadalomnak eltűrnie, hogy gyerekeket gyilkoljanak békében.

Beszélgetőtársunk Ladányi János egyetemi tanár volt. Megbeszéltük, hogy a magyarországi cigányság nagy része dolgozott a rendszerváltás előtt, mára kiszorultak a munkából és az iskolákból is. Az okok egyrészt gazdaságiak, másrészt szociálpszichológiak. De legfőbb ok a generált bűnbak képzés! Láttunk már ilyet a történelemben! Kinek az érdeke bűnbaknak kikiáltani egy egész népcsoportot? Nem tudom, csak sejtem a választ. Miért nem eredményes az integráció?

Ilyen és hasonló dolgokról beszélgetünk este, az Újlipótvárosban.

A világot még nem váltottuk meg! Sajnos!

A bejegyzés trackback címe:

https://tarjanandras.blog.hu/api/trackback/id/tr121008165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

emő27 2009.03.18. 11:29:34

Kedves András bácsi!

Több ilyen beszélgető kellene. Szívesen csatlakoznék egy ilyen csoporthoz, mert szeretném megérteni, kicsit átlátni a mai helyzetet. Úgy gondolom csak úgy lehet megérteni a mai történéseket, ha beszélünk róla. Ha nem is tudunk világot megváltani akkor is jó beszélni, elmélkedni a világ dolgain.

Üdvözlettel:

Emő

imamama 2009.03.20. 12:52:13

Én is ott voltam ezen az estén. Amit hallottam és amiről beszélgettünk tulajdonképpen nem volt számomra semmiben új, de ami feltűnt: a rasszizmus jelenlétéről csak abban az értelemben volt szó, ami a cigányságot érinti jelenleg kis hazánkban.Kerületünk lipótvárosi része köztudottan sűrűn lakott idősebb, középkorú zsidó származásúakból áll. Meg is kérdeztem (bár tudtam a választ), hogy vajon mikor fordulhat át a rasszizmus tettlegességé és fordulhat a zsidók ellen. Professzor úr elmondta, hogy bármikor, és tulajdonképpen már itt van közöttünk és az sem véletlen, hogy sok fiatal "elfelé" törekszik, mert itthon nem látja a jövőjét biztosnak. Hát nem szomorú ez? Kiváltképpen, mert kb. 4 évvel ezelőtt már lehetett látni a jeleket, volt aki szóvá is tette, de sajnos semmi nem történt. Sem kerületi, sem országos szinten! Egy biztos: nem érezzük jól magunkat! És a történelem azt sugallja, hogy sajnos a jövő az itt élő zsidó/cigány és bármilyen más népcsoport, mely nem fér bele a nagy "magyar" identitásba, ma már egyáltalán nincsen biztonságban! Tisztelt vezetőink, nem kellett/kellene már tenni valamit ???????????? Ima

emő27 2009.03.21. 18:08:38

@imamama:

szia imamama4

Én is kerületi lakos vagyok mióta az eszemet tudom, azaz 27 éve. Nem tudom, de nekem furcsa, hogy ennyire végső fázisúnak tartod a helyzetet. Lehet, hogy csak én nem látom, -és akkor az az én hibám- a kerületen, országon belüli rasszizmust a zsidók irányába. A cigányok ellenit persze a mindennapjainkban látom, de valahogy a zsidóság felé nem érzem azt a támadásokkal tűzdelt helyzetet.

Nekem speciel vannak olyan ismerőseim, akik engem túl elfogadónak tartanak, mert én nem élek előítéletekkel semmilyen kisebbséggel szemben. Nem szeretem ha a vagy bármilyen faji, vallási, szexuális beállítódás kapcsán előre leírnak valakit. Szerintem egy bármilyen népcsoportba tartozó-homoszexuális-bármilyen vallású lehet rossz ember, és jó ember is egyaránt. ismerek rendes cigányt, zsidót, magyart és rosszat is mindből. Ez ember függő. Persze a környezete, körülményei befolyásolják az ember viselkedését,egy szegény kirekesztett könnyebben lesz bűnöző, de ez nem törvényszerű. És ahhoz, hogy ne lehessen úgy ahogy sajnos most van sokat kell, kellene tennie mindenkinek. de ez az amit sajnos nem látok az emberekben.

Amúgy a helyzet mindenhol ilyen, szerintem, bár nem sokfelé jártam ,de sokat olvasok ,hallgatok rádiót. Nem csak itt van ilyen helyzet, mindenhol meg vannak a kisebbségek ,akik nehezebben élnek az adott országban,nehezebben találnak munkát,illeszkednek be legyen az Németország, Amerika, Olaszország, Közel-Kelet, vagy Ausztrália. Sehol sem könnyű kisebbségnek lenni.

Ami még úgy gondolom fontos, nem jó, hogy a munkakeresőknél is fontos szempont a származás mellet a nők esetében, hogy mikor akar szülni.
Úgy érzem a fiatal nők is úgymond kisebbséget képviselnek ma. Nem szabad csak a faji hovatartozás alapján kisebbségeket meghatározni.

Legalábbis szerintem.

Elárulnád, hogy miért érzed veszélyben magad, mint kisebbség. Tényleg kíváncsi vagyok, szeretném ezt az oldalt is látni.

Üdv:

Emő

imamama 2009.03.22. 12:04:03

Szia Emő!
Köszi, hogy válaszoltál és elmondtad a gondolataidat. Nagyon sok mindenben egyetértek Veled, sőt! Igazad van, csakhogy.... a körülmények igen nagyban befolyásolják azt, hogy kiből mi válik. De pontosan a körülmények azok amik jelenleg azt az érzést keltik bennünk, (mármint azokban akik érintettek), hogy nagyon nagy veszélyben vagyunk. Igen, világjelenség a rasszizmus előretörése és igaz az is, hogy minden népcsoportra vonatkozik ez. Csakhogy Te is tudod a történelemből, hogy amikor ezek az eszmék kerülnek előtérbe és nagyon rossz a helyzet, mindig kell találni bűnbakot. Egyelőre a cigányság lett a bűnbak. De szerinted, hol áll meg a bűnbakkeresés? Van határ? Szerintem nincs! Nézd meg a Jobbik közleményét a tegnapi nap után, mit is írnak? Mit akarnak? Na szóval ezért érzem így magam és nem vagyok egyedül sajnos!

imamama 2009.03.22. 12:21:14

Kedves Emő!

Ezt is ajánlom figyelmedbe:

hvg.hu/itthon/20090322_demonstracio_utca_video.aspx

különösen a 3 perc 50 másodpercnél lévő részt. Most még "csak" mutogatnak, meg r* zsidóznak - bár már volt molotov koktél is a Hollán Ernő utcában - innen már nem kell sok a mostani gazdasági helyzetből következtetően újra bűnbakot találniuk. Pedig most már "megkapták" amit akartak: lemondott a miniszterelnök...

emő27 2009.03.22. 21:00:40

@imamama:

Kedves Imamama!

Amint olvashattad szívesen részt vennék egy ilyen beszélgetésen, mint amin András bácsi is és te is jelen voltatok, és nem jellemzően azért, hogy elmondjam a véleményemet, hanem hogy megismerjem én is mások véleményét, gondolkodását.

Tényleg szörnyű volt hallani és látni a hvg-s kisfilmet, mert engem ezek nagyon elkeserítenek. Mindig minden korban elkeserített az ha az emberek egymás ellen fordultak, fordulnak. És zavar az, hogy valószínűleg én a kisember nem tudok ezen változtatni.
a bűnbak keresést már az iskolás éveim alatt sem szerettem, és ma sem vagyok oda érte, de elismerem sajnos van és ahogy látom lesz is mindig, mert ezt valahogy nem növi ki az emberiség. Mert hát ez tényleg nem egyedi dolog itt "európa szívében". Sajnos.

A jobbiknak már a honlapja is rossz érzést kelt bennem. Nem szeretem amikor a magyarokat egymás ellen uszítják. Nem hiszem, hogy ez megfelelő módja annak, hogy nemzetközi téren megerősödjünk és újra fellendülhessen a a gazdaság, ettől csak még bizonytalanabbá válik a helyzet és nem fognak a befektetők Magyarországra jönni. Nekem azért szomorúak ezek a dolgok, mert az lenne a feladatuk, hogy jobbá tegyék a helyzetet és ehhez képest csak rontanak az ország megítélésén. Csak reménykedni tudok, hogy minél többen átlátják ezt és nem reagálnak a felhívásra, és remélem, hogy Orbánnak is lesz annyi esze, hogy nem buzdítja majd az embereket a felháborodásra. Most nem ez a feladat, hanem az ország gazdaságának helyre állítása.

Én tényleg nem érzem át a rasszista helyzeteket teljes mértékben.Nem volt sem nekem sem a közvetlen környezetemnek hasonló atrocitásban része, de azt tudom, hogy senki nem érdemli meg, hogy úgy bánjanak vele, ahogy egy emberhez nem méltó. Legyen az roma, zsidó, magyar, vagy kínai, vagy bármely nemzet, vallás képviselője.
Azon az ominózus októberi tv székház elleni estén én is féltem, hogy mi lesz belőle, mint a régi időkben ültem a rádió és a tv mellett és próbáltam követni az eseményeket. Sajnos azóta minden zavargáskor attól félek, hogy megint elszabadul a pokol. Nagyon bízom benne, hogy nem fog bekövetkezni, bár sajnos megint sok erre utaló jelet látok.

Nem tudom miért nem élhet mindenki békében egymással, mert nem külön-külön romák, zsidók, kínaiak, magyarok okozták a mai helyzetet, hanem mind ugyanolyan részesei voltunk a kialakulásának. Együtt kellene gondolkozni és együtt megoldani a problémákat.
Én hiszek benne, hogy megoldható lenne ,csak a módját nem ismerem.

Bocs, hogy ilyen hosszú voltam.

Üdv:

Emő

post1777 2009.03.28. 16:01:38

Csak egyetlen szépséghíbája van az estnek, hogy a szépírok társoságai tagjai évekóta "Újlipót városi esték" c. írodalmi rendezvényeket tartanak Újlipót városban. Nem gondolja hogy illene egy másik címet választani, hogy a politika ne keveredjen össze az irodalommal?

Klein Ede

lopkowitz1 2009.03.28. 17:45:13

Tisztelt Klein Úr!
Önnek, Klein Úr tökéletesen igaza van. Brooklynban éltem sokáig, magam is az Újlipótvárosi esték c. irodalmi estek - melyek moderátora-szerkesztője Polgár Ernő nagyszerű író - rendszeresen nézőjeként (TV13) ismertem meg a Szépírók Társasága kiváló tagjait: Spiró Györgytől Nádas Péterig.
Bizonyára nem tévedek, ha azt írom: egy nyugalmazott iskolaigazgató, mint Tarján András (SZDSZ) ki tud találni "politikai rendezvényei" számára más, megfelelő címet, s nem kell plagizálnia ismert irodalmi est és televízió műsor címét.
Vagy tévedek? S Magyarországon minden megtörténhet?
Rabbi Lopkowitz

tarjanandras 2009.03.29. 15:16:25

@lopkowitz1: Tisztelt Lopkowitz1 Úr!
Én sajnos nem éltem Brooklynban, itt tengettem napjaimat az Újlipótvárosban.
Szívesen értesítem Őnt arról, melyik este beszélgetünk, legközelebb az Újlipótvárosban, és ott, és akkor beszélgethetünk arról, hogy ez az ország, miért tart ott ahol...
Szeretettel várjuk!
Nyugalmazott iskolaigazgató

tarjanandras 2009.03.29. 15:18:07

@tarjanandras: Ui. Nagyon kedvelem Polgár Ernőt, nem beszélve Spiróról, Nádasról!

lopkowitz1 2009.03.30. 11:53:55

Uram,
Gálutban az ember nem tengeti az életét, hanem szolgálja az Örökkévalót, ott, ahol született, ahol él. De alijázhat is!
Magam egyik jesivából a másikba megyek, de Újlipótvárosban is, melyet a feltörekvő zsidó nagypolgárság épített magának, jól érzem magam.
Boruch haSém!
Ha Ön, Tarján András Úr (SZDSZ) Brooklynban született volna, a gyémántcsiszolóktól - sokan magyarok! - megtanulhatta volna, s most elmondhatná politikai rendezvényein, hogy a magántulajdon szent. A szellemi magántulajdon is. Isaac Singer "New York árnyai" címmel már más nem írhat regényt, mert a cím foglalt, nem is lenne "kóser", hanem plágium.
Politikai érdeklődésem nincs, bocsásson meg, Tóra, Talmud, Halacha, Sulchán Áruch, világi művelődéstörténet, s általában az olvasás, a tanítás éppen elég. A politikát életemben mindig távol tartottam magamtól.
De Önt segítse az Örökkévaló!
Klein Úr észrevételére azért reagáltam, mert szenvedélyem a net. A Szépírók Társasága és Polgár Ernő ÚJLIPÓTVÁROSI ESTÉK c. irodalmi kulturális műsorát is netről néztem (TV13 online), s véletlenül bukkantam rá.
Véleményem szerint egy évek óta bevezetett és műsoron tartott irodalmi est, politikai kampányrendezvények címének kevés. Maguknak (SZDSZ) ütősebb PR kellene.
Csak ki kell találni!
Shalom!
Smuel ben Lopkowitz
rabbi
süti beállítások módosítása