Tarján András blogja

18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Friss topikok

• Fülig José: "Európa! Nem vesznek el tőlem!" akarsz fogadni...? (2020.12.08. 17:42) Rigó
  • gigabursch: Az a blogger, aki Brendel Mátyást nem takarítja ki a blogjáról, annak komoly bajai vannak. Segítek... (2020.10.06. 12:05) Bringa
  • Kovacs Nocraft Jozsefne: @wolves84lb: :) (2018.10.30. 13:34) Rémálom
  • Venlo: A Palatinus házak központi fűtési módozatáról jutott eszembe: a fürdőszobák melegvize is a Margits... (2018.03.21. 05:54) Palatinus házak

Kis svéd körút 4. rész

2020.06.13. 16:33 | tarjanandras | Szólj hozzá!

taxinge1.jpg Kellemes vasárnapi kirándulás következett. Näsbyt egy óra alatt értük el, nagyrészt autópályán. Svédországban nincs autópályadíj, a benzin persze nem olcsó.

Első úti célunk Taxinge slot, vagyis egy kastély, mely a hatalmas Mälaren tó egyik öble mellett húzódik meg. A tó kelet-nyugati irányban 120 kilométer, így eljuthattunk volna hajóval is, Stockholm központjából, úgy mintegy három órás lett volna az út, és négyünknek oda-vissza csaknem 1500 koronába (cca 45000 forint) kerülne. Nagy területen több épületből áll a kastély. Első említése 1281-ből való. A történelem során sokan birtokolták, egyik családtagról szállt a másikra. Néhányan királyi adományként kapták. Jellemző, hogy kezdetektől valamennyi tulajdonosa a mezőgazdálkodást helyezte előtérbe. Aztán volt, akinek ez sikerült, de többen belebuktak. Mintegy száz éve a lótenyésztés került előtérbe. Nemcsak láttuk a pacikat, hanem meg is simogathattuk a békésen legelésző állatokat.taxinge_3.jpg

Ezután következett a különleges gasztronómiai élmény. A kastély tulajdonosai haladva a korszellemmel taxinge_2.jpgvendéglátásra adták a fejüket. Van itt konferenciaterem, ajándékbolt, könyvtár, étterem és cukrászda is. Megmondom őszintén, ahogy beléptünk nem tudtuk merre fordítani a fejünket, a sok édesség láttán. A gyönyörű cukrászda kertjében, a tó partján kávéztunk, természetesen süteménnyel. Ezt olvastuk az étlapon: „A sütiasztal évszakonként és idővel változik. De soha nem tartalmaz kevesebb, mint 65 különféle fajtát.” Na, nézzük: Csokoládé és kókusztorta, áfonya mazarin, bogyó levelek faszén krémmel (?), császári torta, édesgyökér hab labda, kardamomos áfonyatorta, málnás, almás, barackos finomságok és természetesen princess torta. Na, jó nem csigázlak benneteket tovább. Inkább induljunk!

95708703_241936973712569_5827255762849628160_n.jpg      Megkerültünk egy öblöt, és máris Mariefredbe  (latin, jelentése Mária béke) értünk. Tudniillik az itteni kolostorban karthauzi szerzetesek éltek a XVI. században, amíg a reformáció nem győzött Svédországban. Az alig négyezer lakosú városkában vasúti múzeum is található. Kisvasútja kedvelt turisztikai célpont. Sajnos csak a próbajáratot láttuk, mert még nem indult meg a nyári üzem. Egyik másik kis kocsiba felmászhattunk, de nem vitt sehova. Vannak nevezetes szülöttei is a településnek. Mikael Samuelsson , az NHL volt hivatásos jégkorongos játékosa, aki Stanley Cup-ot , az olimpiát és a világbajnokságot is nyert. Dolph Lundgren színész, akit a Rocky IV.-ből ismerhetünk, ő volt Ivan Drago kapitány.95896904_242582013629730_628891745957969920_n.jpg

Ha a vonat még nem megy, a hajó drága, utazzunk tovább a Volvóval, kedvenc svéd városomba, Uppsalába.

Igyekeztünk, hogy korán érkezzünk, bár időmilliomosok vagyunk, hiszen májusban tizenhat órán keresztül süt a nap. Megálltunk a kis Fyris folyó partján, amelyet sok kis kávézó szegélyez, főleg fiatalok ültek ki a fűben, ki pokrócon. Uppsala a fiatalok városa, világhírű egyetemét 1477-ben alapították.

95436972_2624263657810158_1874400212752007168_n.jpg                  Mint sok más helyen Európában, itt is sokáig a vallás befolyásolta az emberek életét, a történelem menetét. A skandináv mitológia az északi germán népek, svédek, dánok, norvégok és izlandiak közös (kereszténység előtti) hitvilága. Úgy tartották, hogy miután az istenek a káoszból létrehozták a világot, ezt követően nem sok figyelmet fordítottak rá.  A 11. század folyamán lett a kereszténység a svéd királyság első vallásává. A 16. század során Gustav Vasa Svédország függetlenségéért küzdött, szembeszállva a Kalmar-unió felélesztését célzó dán kísérletekkel. Vasa a katolikus egyházzal is szembekerült, és megalapította a svéd evangélikus egyházat.

Ezt csak azért említettem meg röviden, mert Uppsalában ezek a változások nyomot hagytak. Tudniillik, a régi, vagy Ó-Uppsala, a mai várostól, mintegy öt kilométerre északra feküdt. Ez az un. pogány időkben az ország központja volt. A város több mint ötven évig ellenállt a keresztény hittérítésnek, de végül elfoglalták, és a pogány templomot lerombolták. Ma népszerű kirándulóhely múzeummal, templommal, mini-skanzennal és viking kori sírdombokkal. Katolikus templomot építettek, mely később leégett, így az új, ma is látható székesegyházat már a mai „új” Uppsalában építették fel. A csaknem nyolcszáz éves templom az országban a legmagasabb. Olyan hosszú, mint amilyen magas (118,7 méter). Ma svéd evangélikus templom.

Az uppsalai egyetemen tanított a XVIII. században hosszú évtizedekig Carl von Linné, Linné Károly, természettudós, orvos és botanikus, akit én Karcsi barátommá fogadtam. Legnagyobb tudományos teljesítménye, hogy megalkotta a modern tudományos rendszerezés alapelveit, a rendszerezés kategóriáit és kidolgozta a modern tudományos nevezéktant, az élőlényekre alkalmazta a kettős elnevezést tudományos névként. Így lettünk mi emberek bölcsek (Homo sapiens). Van a városban Linné étterem, cukrászda, utca, tér, múzeum, és Linné kert. No, ez az én kedvenc helyem! A rendszertani kert bejárata mellett szoktam találkozni vele.  95810718_255912838931983_1550318876997189632_n.jpg

Este haza indultunk Stockholmba. A kocsit le kellett adni a lakásunkhoz legközelebb eső telephelyen. Mikor odaértünk, a hely már zárva volt. Hol hagyjuk? Hová tegyük a „kulcsot”? Úgy döntöttünk, hazavisszük, csak nem hagyjuk őrizetlenül az utcán. Legfeljebb még egy napot ki kell fizetnünk. Reggel, nyitásra ott voltunk. Nagyon kedvesen, mosolyogva elmagyarázták, hogy a kerítés mellett kellett volna hagyni, és a kulcsot a kapura szerelt postaládába kellett volna dobni. Na, ez is Svédország! Plusz díjat nem kellett fizetni.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.