Kerületünkben a 3-18 éves korosztály igényeit 14 óvoda, 13 általános iskola, valamint 4 önkormányzati fenntartású középiskola szolgálja.
A 2005 szeptemberi adatok alapján intézménytípusonként az alábbi létszámokkal:
Óvodák | 2200 gyermek |
Általános iskolák | 5000 tanuló |
Gimnáziumok | 2400 tanuló |
Összesen | 9600 (a kerület lakosságának 10 százaléka) |
Az utóbbi évtizedek demográfiai változása éreztette hatását kerületünkben is, a gyermeklétszám csökkenése csoportmegszüntetéseket és intézménybezárásokat „eredményezett”.
Újabbkeletű önkormányzati szándék az intézmények integrálása, kifejezetten takarékossági megfontolásból.
A deklarált cél, hogy az itt keletkező megtakarításokat az ágazatra fordítja az önkormányzat, csak részben valósult meg. A tiszteletre méltó erőfeszítések (ECDL és nyelvvizsga program, internet hálózat kiépítése) csak részben, és részlegesen elégítik ki az oktatás fejlesztésének követelményeit. Hiszen az előbbieket nem követte a belső infrastruktúra fejlesztése, a megfelelő csoportlétszámok kialakítása. A megszüntetésre ítélt intézmények fizikailag pusztulnak, holott ott még évekig folyik az oktatás.
A demográfiai apály módot nyújtott volna arra, hogy megszüntessük az egyes óvodákban tapasztalható zsúfoltságot, és segíteni, fejleszteni lehessen az iskolák önálló arculatának kialakítását.
Gondot okoz az is, hogy bár a kerület rendelkezik „Közoktatási Koncepció”-val, sőt minőségirányítási programmal, a kerület lakosai, az „iskolahasználók” nem tudhatják hol kerül sor visszafejlesztésre, esetleg iskola bezárásra. Az ilyen elképzelések szűk körben ismertek, ha egyáltalán…
Az intézmények felújítása sajátos ütemben folyik. Az észszerűség azt kívánná, hogy a felújítás az elhasználódás ütemét kövesse. Ez koránt sincs így. Az egyes felújítások hosszú időre elhúzódnak, pl. egy-egy három szintes iskolán három egymást követő éven át dolgoznak.
Erősségnek emeli ki, a sajátos nevelési igenyű gyerekek számára biztosított kis létszámú osztályokat.
Gyengeségnek, hogy kevés az integrált nevelést biztosító intézmény /fogyatékosok/.
Veszélynek, pedig azt, hogy folyamatosan csökken a gyerekek létszáma.
A kerület oktatáspolitikai helyzete alapvetően befolyásolja az itt élők életminőségét.
A közel 10 000 gyermek és tanuló családokban él, így a kerület lakosságának 30 százaléka van mindennapos kapcsolatban az intézményekkel.
Az oktatásügy jövője
Kerületünk jövője a gyermekekben van. Ehhez kell alakítani oktatási elképzeléseinket. Lehetőséget kell biztosítani a képességek kibontakozásának, biztosítani kell az egészséges életfeltételeket, jövőképet kell mutatnunk.
Ezt biztosítja a következetes oktatáspolitika. Most lehetőség van arra, hogy a meglévő struktúrát fejlesztve korszerű feltételeket biztosítsunk gyermekeinknek.
Néhány terület:
- Informatikai eszköztár bővítése
- Az intézmények észszerű felújítása
- Balesetmentes és gyermekbarát környezet
- Az iskolaszékek legyenek valódi partnerek
- Az óvodai játszóudvarok európai színvonalra hozása
- Akadálymentesítés valamennyi intézményben
- Megszüntetjük a zsúfoltságot az óvodai csoportokban, és egyes iskolai osztályokban
A kerület oktatási szerkezetének alapvető hibája az un. körzeti rendszer. A gyermeket csak az az intézmény „köteles” felvenni melynek a körzetében lakik. Az önkormányzat szakosztálya, a népessegnyilvántartó adatai alapján meghatározza, hogy melyik iskola hány osztályt indíthat. Így csorbul a szabad iskolaválasztáshoz való jog.
Elsorvasztanak minőségi oktatást, nyújtó iskolákat, hiszen a statisztika szerint ott nincs gyerek, menjen, ahova akar!
Szűklátókörűségre vall az „idegen” kerületi gyerekek elűzése. Abban a kerületben ahol munkahelyek létesülnek, csak akkor fejleszthetünk dinamikusan, ha a munkahely mellett óvodát, iskolát is biztosítunk.
Programunk végrehajtása kerületünket a jövő kerületévé, gyermekbarát kerületté teszi.
Liberális Város, 2007. december